המוח האנושי – Vs. – קורונה

יש בפייסבוק קבוצה שנקראת Covid-19 Makers .

זה ממש מוקד של ״המוח האנושי נגד קורונה״: עוד ועוד תכנים גאוניים שמומחים בתחומם מכל העולם מעלים כדי לתת פתרון למצוקות ציוד רפואי כתוצאה מהתפשטות המגפה. יש שם קבצים להורדת תכניות הדפסה (בתלת מימד) למסיכות רפואיות, ציוד למכונות הנשמה ועוד. העבודה כולה בצורת open source, כך שמתכננים, מעצבים, אנשי רפואה ומהנדסים מכל העולם כולם עובדים יחד ובודקים יחד. רוב הציוד עבר ביקורת עמיתים, ואפילו בדיקות מעבדה לווידוא עמידה בכל הפרמטרים הנדרשים.

ייקח הרבה זמן לעמוד בכל הבדיקות הרשמיות הנדרשות לקבלת אישור הציוד כרפואי-תיקני, אבל למרות זאת לא מעט ממה שתוכנן שם כבר בשימוש בבתי חולים ברחבי העולם ומציל חיים. הצורך כל כך דוחק שמשתמשים בטפסים מיוחדים של Patient Consent – החתמה של החולה על הסכמה לקבלת טיפול באמצעות ציוד לא מאושר.

לדוגמה – החברה הגדולה ביותר בעולם לציוד ספורט (Decathlon הצרפתית) מצאה איך להפוך את ציוד הצלילה שלה למסיכה ייעודית להנשמה, פריט שנמצא במחסור אדיר במקומות מוכי קורונה.

אחת הבעיות העיקריות עם הקורונה היא שחולים מגיעים בכמויות ומציפים את המערכת. הרבה ממקרי המוות היו יכולים להימנע אם היה אפשר לעזור למגיעים עם מצוקה נשימתית (ARDS) לעבור את הפאזה הקריטית, אבל למרבה הטרגדיה אם הם מגיעים בזמנים בהם כל המכונות הרגילות תפוסות הם פשוט מתים מחוסר חמצן, והדבר הראשון שאוזל הוא מסיכות ומכונות הנשמה.

דקאתלון עבדו יחד עם ISINNOVA (מכון מחקר איטלקי) על ייצור של ווסת מיוחד שאפשר להדפיס בכל מדפסת תלת מימד, ושהופך את ציוד הצלילה הסטנדרטי שלה (שיש בכמויות עצומות בחנויות של Decathlon ברחבי העולם) כך שיתאים למכונות שמצילות חיים של אנשים. 

איזינובה ודקאתלון הוציאו פטנט על הווסת המיוחד, אבל בו זמנית גם הודיעו שכולם רשאים להוריד את תכנית ההדפסה ולהדפיס כמה שרוצים, ללא תשלום. אפשר למצוא את קובץ ההדפסה באתר שלהם, עם הנחיות מפורטות איך לעשות את ההסבה של הציוד (בתמונה).

עשו כבר האקינג כזה ל 500 מערכות ציוד צלילה, והתוצאה היא שהן כבר פועלות בבתי חולים בצפון איטליה ובצ׳כיה ומצילות חיים. איזינובה מדווחים שמאות בתי חולים ברחבי העולם כבר הורידו את הקובץ ואת ההנחיות ויצרו קשר לוודא שהם עושים את זה כמו שצריך.

מכונות הנשמה?

חברות אחרות עובדות על נסיונות לייצר גם את מכונת ההנשמה עצמה, למשל קבוצה באירלנד שפתחה פרוייקט שמקבץ מוחות מכל העולם ושנקרא Open Source Ventilators

גם כאן הפיתוח הוא באותו קונספט של תוכנות קוד פתוח: שקוף, אונליין, וכולם יכולים להשתתף, לבחון, לשפר ולהציע מהמומחיות שלהם. המטרה להגיע ל FEV) Field Emergency Ventilator) שאפשר לייצר בכמויות גדולות, במהירות, בתקציב נמוך ובמדפסת תלת מימד רגילה. הפרוייקט הושק לפני 8 ימים (ב 17.3) ומעל 300 מומחים מכל העולם כבר עובדים שם מסביב לשעון. יש להם כבר דגמים ראשוניים של מכונות הנשמה להדפסה.

ויש עוד נסיונות רבים לייצר מכונות הנשמה מחומרים וציוד קיים. למשל זהשיתוף פעולה בין OxyGEN שעובדת בתחום הרובוטיקה יחד עם ענקית הרכב SEAT, שמתכוננת להיכנס לייצור המוני ברגע שיהיו אישורי בטיחות למתקן.

הסיבה שסיאט בתמונה היא כי מכונת ההנשמה הזו מבוססת על מנוע של ווישרים של אוטו. גם כאן OxyGEN העלתה את כל תכניות והוראות הייצור לאתר שלה, והזמינה כל מי שרוצה להוריד אותם, ללא תשלום.

עד כאן נשמע מדהים, אלא שיש באג מסויים בעניין מכונות ההנשמה.

כי המתאמים למסיכות שפתחתי איתם אכן עוזרים לצוותים הרפואיים במאבק בקורונה, כי הם מתחברים למכונות הנשמה תקניות, אבל לעומת זאת המאמצים הנוכחיים ליצור מכונות הנשמה הם בעיתיים מבחינת חולי הקורונה.

מחלות דוגמת קורונה לא משתקות את שרירי בית החזה (מצב בו מספיק מנשם פשוט) אלא פוגעות ברקמת הריאה, וזה כבר מצריך פעולת הנשמה מתוחכמת יותר. הנתונים ממשרד הבריאות נכון לעכשיו הם שסיכויי ההצלחה בהצלת חולה קורונה מונשם הם סביב 50% במכונה רגילה, ורק 10% עד 20% במכונה פשוטה.

20% זה יותר טוב מ 0% כמובן, אז עדיין מכונות כאלה יכולות לעזור בלית ברירה והן יותר טוב מכלום. מה גם שהן מאפשרות חיבור של מי שנזקק למכונה פשוטה (ללא קשר לקורונה, מאושפזים כרוניים למשל) ומשחררות את המנשם שלו למאמץ בטיפול בשטף חולי הקורונה.

מבחינת מכונות הנשמה, אם כך, המפתח לפיתרון יעיל לחולים עצמם הוא פחות במאמץ של היזמים, ויותר במהלכים כמו המהלך המפתיע של חברת מדטרוניק, שפרסמה את המפרטים המלאים שיאפשרו ייצור של מכונת ההנשמה התקנית שלה PB560.

זה ככל הנראה כבר לא ממש בהישג יד של מדפסות תלת מימד וכיו״ב, ודורש פסי ייצור תעשיתיים. מה גם שעושה רושם שיש שם איזשהו רכיב proprietary שיעכב את היצור העצמאי, אבל לפחות צעד בכיוון ונקווה שהבעיות יפתרו.

עוד נקודת אור בתחום המנשמים מגיעה מארה״ב, שם חברות רכב ותעשייה גדולות קיבלו אור ירוק מה FDA להסב את קווי הייצור שלהם לייצר מכונות הנשמה. פורד, GE ו 3M מדווחים שייקח כמה שבועות לכל היותר עד שיהיה אפשר להתחיל בייצור. וכאן כמובן מדובר על מנשמים בתקן רפואי גבוה.

מעבר לציוד מתוחכם, גם חברות לואו-טק מתגייסות. חברת סאנטיני, למשל, אחת מהגדולות בעולם הציוד לרוכבי אופניים, השעתה את כל קווי היצור שלה לביגוד אופניים והסבה אותם לייצור מסיכות רפואיות, ועוד חברות מצטרפות לעניין.

דברים יפים קורים!