הגודל לא קובע – העיקר הביצועים


שלשום פורסם מאמר חדש, קצר, וחמוד של חוקרים ממכון ויצמן שמנסה לענות על השאלה: כמה שוקלים כל נגיפי הקורונה בעולם כיום?

ההערכה היא שבכל נשא קורונה יש בין מיליארד למאה מיליארד וירוסים לכל היותר, ומכאן שמשקלם הכולל בנשא אחד יוצא בין מיליונית הגרם למאה מיליוניות הגרם.
הכפלה של זה במספר המוערך של הנשאים בעולם (חסם עליון) תתן לנו את המשקל הכולל,
לכל היותר,
של כל וירוסי הקורונה,
בעולם,
שהוא [רול תופים] …

… בין 100 גרם ל 1 ק״ג.
זהו.
כמה מאות גרמים שמשגעים את כל העולם.

חומר חזק.

משקל נגיפי קורונה

והנמשל?



המאמר הזה מהדהד מאמר נהדר קודם של אותו צוות חוקרים מויצמן, בו הם שיערכו את הביו-מאסה של כל הצמחים והחיות בעולם, והפיקו את האינפוגרפיקה המאלפת הבאה.




ביומסהמשקלם של סך כל הפרטים ממשפחות וממינים ביולוגיים שונים על כדור הארץ, ב-Gt (ג׳יגה-טון, או מיליארדי טונות)




אפשר למשל לראות שצמחים מהווים 80% מכל הביו-מאסה על כדור הארץ וחיידקים הם 75% נוספים ממה שנשאר. אנשים לעומת זאת הם פחות ממאית האחוז.

הומו ספיאנס הוא אולי מאית של מאית מכל החומר החי על הפלנטה, אבל בכל זאת מאז שהשתלטה על העולם הצליחה טעות-העיגול הפחמנית הזו להפחית ב-85% את מסת חיות הבר וב-80% את מסת בעלי החיים הימיים. כך הגענו למצב הנוכחי בו האדם וחיות המשק שלו מהווים יותר מ-95% מכל היונקים על פני האדמה (כולל כל הפילים, הזברות, הג׳ירפות וכל כל שאר היונקים גדולים כקטנים).

מעבר לכך שהשרטוט נותן פרספקטיבה (ומאפשר למשל לראות שמשקלן של כל הפטריות גדול פי 6,000 ממשקל כל הציפורים, או שכל החיידקים שוקלים פי 1,200 מכל בני האדם), אפשר גם לראות בו שיקוף של אותו המסר מהמאמר הנוכחי אודות הפער בין מאסה לאימפקט, עם הומו ספיאנס בתפקיד הנגיף והאקוסיסטם בתפקיד האנושות.



A case of humans



בביולוגיה, ממש כמו במיחשוב, המאסה של ההוראות, הקוד, זניחה ביחס לאימפקט שלהם כשהם מגיעים לאובייקט שמיישם אותן (בין אם אלו מחשבים שמיישמים ההוראות בתוכנה או גופים אנושיים שמיישמים הוראות של DNA). כמו זרע סקויה, גמטה של לווייתן כחול, או משקל הדיו בהוראות הייצור של פצצת המימן הראשונה.

הערוץ המצוין VSauce הכין סרטון בשם ״כמה שוקלת רשת האינטרנט״ שמבהיר את הנקודה.



קינוח


מי שלא מכיר את הקומיקס והאינפוגרפיקות של XKCD, כדאי להכיר. הרבה מהחומר שלו הוא לחנונים וגיקים, אבל לא תמיד, והוא כמעט תמיד גאוני.



xkcd sheep




בין השאר הוא גם הוציא ספר, בו בכל עמוד הוא עונה ברצינות מלאה, ובלוויית קריקטורות משעשעות, על שאלה מוזרה ואבסורדית אחרת:

What If? Serious Scientific Answers to Absurd Hypothetical Questions

אחד העמודים בספר מוקדש לשאלה אודות משקלם המשוער של כל הוירוסים, והנה קטע ממנו. הוא מגיע למשל למסקנה שכמות וירוסי ה-HIV בכל העולם, הנגיף שחיסל עשרות מיליוני אנשים מאיידס, תמלא בקושי כפית אחת.

XKCD viruses



רק קינוח אחד? חלילה



ולסיום, אם כבר ציינתי שני מאמרים שלהם, אותו צוות חוקרים בחן גם במאמר נוסף האם יש אמת באמרה הנפוצה (לפחות בקרב ביולוגים וחובבי טריוויה) לפיה ״בגוף של אדם ממוצע יש פי 10 בקטריות מאשר תאים״. הם שיערכו מחדש את מספר התאים, ואת מספר החיידקים בגוף, ו… (אזהרת ספוילר): כנראה שהיחס קרוב הרבה יותר ל 1:1, כאשר כל אחת מהאוכלוסיות מונה סביב 4×1013 (ארבעים טריליון, כלומר ארבעים מיליון מיליונים – מספר בידיוני למדי. הטור הזה נותן מושג משעשע כמה זה טריליון, באמצעות דולרים).