האם מסכת פנים מסננת נגיפים?

כמו פטריות הזיה אחרי הגשם עולות בפיד שלי ווריאציות שונות של התמונה הזו:

לכאורה תמונה דרך מיקרוסקופ של מסיכה כירורגית בהגדלה פי 25 (כתוב למטה בפונט מדעי “x25” אז זה בטח נכון), ורואים גם ביצת עין קטנה שאמורה להיות וירוס הקורונה (מצביע עליה חץ אדום ענק עליו כתוב בפונט אדום “Virus”, אז זה בטח נכון) כאשר ביצת העין חומקת בקלילות ברווחים העצומים שבין סיבי המסיכה.

התמונה הזו שגויה מכל כך הרבה בחינות, שהייתי חושד שמדובר בבדיחה (חוק פו וזה) לולא הייתי רואה אנשים טוענים שמדובר בהוכחה ניצחת לחוסר הרלוונטיות של מסיכות נגד הקורונה: והרי ממש רואים את וירוס הקורונה הקטנטן חומק מבעד לרווחים העצומים במסיכה!

האם זה נכון? צריך להסתכל על כל אחד מההיבטים פה כדי לראות עד כמה מדובר בפייק.

מבחינת ״המסיכה המצולמת״

מה שמצולם שם בתמונה לא דומה לשום תמונה מוגדלת של מסיכה שאי פעם ראיתי. הנה למשל תמונות ממיקרוסקופ אלקטרונים סורק של שלוש מסכות כירוגיות שונות בהגדלה של x40 (בשורה האמצעית) ו x80 (בשורה התחתונה).

מי שמעוניין להעמיק – המקור לתמונות מהמאמר המרתק הזה על העומס (bioburden) שמסיכות אמורות לעמוד בו.

ולמי שרוצה לראות את שלושת השכבות של מסיכה כירורגית בהגדלה של פי 1,000, מצורפת תמונה גם של זה (המקור כאן). אפשר מייד לראות שאפילו בהגדלה של x1,000 כל אחת מהשכבות המצולמות צפופה לאין שיעור מאשר בתמונה שהתחלנו איתה, שהינה כביכול בהגדלה של פי 25.



מבחינת ״הנגיף המצולם״

מה שהוסיפו שם לתמונה (פוטושופ? ביצת עין משאטרסטוק? nip slip מיקרוסקופי?) בשום אופן לא יכול להיות נגיף. גודלו של נגיף הקורונה הוא 125 ננומטר, או במילים אחרות שמינית של אלפית מילימטר. בהגדלה של פי 25 (כפי שהתמונה מתיימרת להיות) נקבל גודל על המסך של 3 אלפיות המילימטר, כלומר פי 80 יותר קטן מפיקסל אחד של התמונה. לא ממש 40×40 פיקסלים כמו בתמונה.

אפילו הוירוסים הגדולים ביותר המוכרים לאדם (מגהוירוסים) הם בגודל של כ 500 ננומטר, משמע עדיין הרבה יותר מדי קטנים מכדי שאפשר יהיה לראות אותם בהגדלה של פי  25 כמו בתמונה כזו .



מבחינת המסר – ״הנגיף קטן מכדי שהמסיכה תעצור אותו״

זה לגמרי נכון בהנחה שמדברים על מסיכה כירורגית, אלא שמסיכה כזו כלל לא מתיימרת לעצור את הנגיף עצמו. גודל הנגיף הוא כאמור כ 125 ננומטר שזה קטן מדי מבחינה מכנית מכדי להיעצר על ידי מסיכה כזו, אבל קורונה מופצת באופן טיפתי, כלומר הוירוס לא מתפשט ומדביק בעצמו, אלא נפלט ומפוזר לאוויר על ידי הנשא באמצעות רסס של טיפות רוק זעירות. את הטיפות האלו המסיכה מיועדת לבלום. הן אמנם זעירות, אך הרבה יותר גדולות מהנגיף: מה שצריכה המסיכה לעצור הם חלקיקים בגודל של 27 מיקרומטר ומעלה, שהוא הגודל המינימלי המוערך לטיפה שמכילה בממוצע ויריון אחד.
27 מיקרומטר (=27,000 ננומטר) זה יותר מפי 200 מגודל הנגיף.

אגב מסיכות N95, בניגוד למסיכות כירורגיות, לא משתמשות רק בשיטות מכניות (״מסננת צפופה״) כי אם בתכונות האלקטרוסטטיות של החומר ו״ממגנטות״ חלק מהחלקיקים אותם הן אמורות לסנן. פה יש פה סרטון קצר שמסביר יפה למה הן לא סתם ״מסננת צפופה״ אלא משהו הרבה יותר מתוחכם, שיכול לטפל גם בנגיפים.



אנקדוטה מעוררת מחשבה

אצל חלק מאותם אנשים שפרסמו את הדבר הזה ראיתי ממש לא מזמן טענות על איך המסיכות מונעות מעבר חמצן פנימה ופחמן דו חמצני החוצה. אלא שגודל מולקולת פחמן דו חמצני הוא שליש ננומטר, וגודל מולקולת חמצן עוד פחות מחצי מזה (150 פיקומטר), כלומר פי אלף קטן מנגיף הקורונה.

איך אפשר גם ללגלג על כך שהמסיכה נכשלת בלעצור חלקיקים בגודל נגיף, וגם לזעוק על כך שהיא עוצרת חלקיקים שהם קטנים פי 1,000? אין דבר העומד בפני הרצון (והאג׳נדה).



לסיכום

אם רוצים לפתח דיון על היתרונות והחסרונות של מסיכות יש בהחלט על מה לדבר, אבל על בסיס העובדות והנתונים הידועים. תמונות מפוברקות ומופרכות כמו אלה לא מועילות לשום דבר.

אפשר למשל לדון בתקנות הישראליות המחמירות יחסית לעולם, ושמחייבות עטיית מסיכות גם במקומות פתוחים מה שלא ברור אם יש בו תועלת רפואית. לחשוב על כך שאולי יש בזה תועלת אכיפתית ותודעתית, או שמא ההיפך ויש דווקא נזק תודעתי וריאקציה. אני יכול בהחלט להבין את שתי נקודות המבט.

אפשר גם לדבר על מידת היעילות של מסיכות ועל חולשת או חוזק הראיות בעד עטייתן כאמצעי למיתון התפשטות הנגיף. להראות שהן נמצאו כיעילות בעיקר יחד עם אמצעים נוספים ופחות בפני עצמן. לדון במטה-אנליזות של הספרות המחקרית שהראו ששילוב של ריחוק (1 מטר ומעלה, היגיינה ושימוש נכון במסיכה מוריד הדבקה בשיעור של בין 70% ל 85%.

אפשר בהחלט גם לחשוב על מדינות כמו לטביה או שבדיה בהן אין חובת עטיית מסיכות גם לא בתחבורה הציבורית או במקומות סגורים, היתרונות והחסרונות שבכך ומה כדאי (וגם מה לא כדאי) ללמוד לגבי ישראל.

בקיצור יש מה לדבר, אבל כדי לנהל דיון צריך קודם כל בסיס עובדתי. כשאני מסתכל, לעומת זאת, על תמונה כמו המצ״ב, המסקנה היחידה שאני מצליח להגיע אליה היא שאין בעיה לטגן ביצה עין קטנה על מחבת ענק בין חבלים כחולים.


0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.